Mar 8, 2009

kehebatan dan keajaiban Islam dan Al-Quran..

Sebenarnya aku dapat dari biskut[bukan nama sebenar]hehe...sengihnampakgigi bg mesej kat friendster aku..jadi aku tolong forwadkan la kat sini... Bismillahirrahmanirrahim! Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan: 1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk..[kan x payah susah2 beli ubat slim..hehe..tapi jarang mandi sebelum subuh..sbb sejuk sangat..hehe] 2. Rasulullah s.a.w mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit)..[air paip amatlah dilarang..membahayakan kesihatan..hehe] 3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.[jangan sampai tertido time sujud sudah..pernah ke?] 4.Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama ayam. Di khuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita..[kalau tomyam camne lak ek??bukan ke ada ayam ngn udang dlm 2??..susah2 bagi je member makan ayam..korg amik udang je.haha] 5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli sains telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam...[jangan makan tangan kiri..cam x tau lak] 6. Sabda Nabi..Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan InsyaAllah Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya..[menuntut ilmu biarlah ikhlas..sampai2kan lah apa yang kita tau..] Wallahu A'lam.. lame tak update..minggu test..kena la study dulu..hehesengihnampakgigi

2 comments:

itisrajah said...

wah.
bagus2.
smuanya rasional.
insyaAllah,akan diamalkan.
=)

d|n said...

mmg rasional pn..
x d yg silap pn dlm aq..
k2..renung2kn dan slamat beramal..hehe

Post a Comment

Ade beran? tinggalkan komen anda.

I Will Follow You

Blog Widget by LinkWithin