Mar 14, 2009

kenali neraka sebelum mahu ke syurga..

mesej friendster dari ariz oxide[bukan nama sebenar].. klo korg nk glamour gak..bg la mesej kat friendster aku..hehe forward n edit untuk renungan bersama..sengihnampakgigi Jibril: Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan." Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?" Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas dan saling berkadar terus) Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?" Jawab Jibrail: "Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim, Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha, Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah. Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir." Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?" Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat." Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: "Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?" Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu." Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yg Lalai") Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu: 1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat 2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah 3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung 4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah 5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik 6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak 7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum 8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular 9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat. 10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai 11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua. bawak2lah bertaubat..jauhilah segala laranganNya..takbole sedangkan nabi dan malaikat jibril pun boleh menangis..kita x kan x boleh kot..isk3 nabi siap pengsan lagi igtkan umatnya.. sekarang ni pun dah panas terik dah..apa lagi kat neraka ek?? lu x nak fikir ke??hehe[lu fikir la sendiri..tag nabil RL2] bukan senang nak senang.tapi lagi susah kalau kita tidak beerusaha.. [ada kaitan ke??sebrnarnya itu kata2 semangat lecturer aku bagi time budak sec[L] kena ceramah dengan beliau..hehe]rindu Wallahua'lam.

4 comments:

i3za said...

masing2 dh ley pk sendiri kan mane yg baik n mane yg buruk..
lu pk la sendiri :)

d|n said...

:D hehe..
btul3..kate ipin

student said...

kalo syurga ade bape pintu plak??bleh bagi tau..
x nak masuk neraka.. nak masuk syurga..
kalo nak masuk syurga, kene kenal syurga tu dulu..
x kenal maka x cinta..

d|n said...

hehe..xpe2 nanti ak searchkan tuk ko..
ak jpe artikel ni dulu..
sbb 2 ak post entri ni dulu..
tgu je la eh..insyaAllah..
kite kenal syurge lak rermi..hehe

Post a Comment

Ade beran? tinggalkan komen anda.

I Will Follow You

Blog Widget by LinkWithin